Energia nie tylko z kosmosu. Konkurs dla młodych wynalazców
Energia elektryczna w 2050 roku – gdzie i z czego będziemy ją wytwarzać, jak magazynować, a jak zużywać? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w pracach uczniów, którzy przeszli przez pierwszy etap organizowanego przez Grupę ENERGA konkursu dla szkół ponadgimnazjalnych, „Energia elektryczna w przyszłości. Wizja roku 2050”. Najlepsze spośród 27 zgłoszonych prac poznamy w pierwszej połowie czerwca.
W konkursie udział biorą trzyosobowe zespoły składające się z uczniów szkół ponadgimnazjalnych o profilu elektrycznym lub energetycznym, znajdujących się na terenie działalności Grupy ENERGA. Każdy zespół, pracując pod opieką nauczyciela, ma za zadanie przygotować pracę opisującą wizję energii elektrycznej w 2050 roku. Pięć najlepszych w ocenie jury zespołów zaprezentuje swoje prace podczas finału, który odbędzie się w Gdańsku 12 czerwca. Na zwycięzców czekają: laptopy, tablety i smartfony dla uczniów i nauczycieli oraz nagrody pieniężne dla reprezentowanych przez zwycięzców szkół.
- Zachęcamy młodzież i nauczycieli do wychodzenia poza szkolne schematy. Udział w konkursie może być impulsem do przygotowania ciekawszej, wykraczającej poza obowiązkowy program lekcji. Uczniom daje możliwość pogłębienia wiedzy i zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, pomysłów. Kto wie, czy któryś z nich nie zostanie w przyszłości twórcą rewolucyjnego wynalazku – mówi Rafał Hyrzyński, Dyrektor Departamentu Programowania Inwestycji ENERGA SA.
Uczestnicy konkursu zgłosili niezwykle interesujące pomysły związane głównie z obszarem wytwarzania energii elektrycznej. Część z nich dotyczy źródeł wytwórczych już wykorzystywanych do produkcji energii: turbin wiatrowych, ogniw fotowoltaicznych, reaktorów jądrowych czy układów ORC. Drugą grupę rozwiązań stanowią urządzenia niekonwencjonalne, będące w fazie testów, wśród nich ogniwa paliwowe oraz eksperymentalny reaktor termojądrowy ITER. Na szczególną uwagę zasługują urządzenia określone mianem innowacyjnych - elektrownie OTEC, orbitalne, kapilarne, system Anaconda Wave Converter. Niektórzy w swojej wizji roku 2050 uwzględnili nie tylko urządzenia produkujące energię elektryczną, ale również przedstawili rozwiązania dotyczące przesyłu, dystrybucji oraz magazynowania energii, które z racji wzrastającego wykorzystania odnawialnych źródeł energii będą dla inżynierów głównym wyzwaniem.
Wiedza i zabawa dla najmłodszych
Konkurs jest kolejną inicjatywą wpisującą się w prowadzone przez firmę działania edukacyjne. Jednym z nich jest ogólnopolska akcja edukacyjna „Planeta Energii” skierowana do nauczycieli i uczniów klas I-III szkół podstawowych. Jej celem jest propagowanie wiedzy nt. energii elektrycznej – źródeł jej wytwarzania, roli w codziennym życiu oraz niebezpieczeństw wynikających z nieprawidłowego korzystania z urządzeń elektrycznych i nierozważnego zachowania w pobliżu obiektów energetycznych. Zwycięzcy konkursu zdobywają niezwykle atrakcyjną nagrodę nie tylko dla siebie, ale dla całej szkoły, miejscowości i lokalnej społeczności – odwiedza ich otwarte dla wszystkich interaktywne miasteczko „Planeta Energii”, w którym poprzez udział w doświadczeniach, grach i zabawach dzieci i ich rodzice wspólnie poznają tajniki energii elektrycznej. Tylko w tegorocznej akcji udział wzięło około 40 tysięcy dzieci z całej Polski.
Wsparcie dla starszych
Energa wspiera i promuje również naukę na najwyższym, akademickim szczeblu – nagradzając najlepsze doktoraty i przyznając granty badawcze najciekawszym projektom związanym z elektroenergetyką. W świecie szybko rozwijających się i zmieniających technologii nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnej firmy energetycznej bez ścisłych związków z nauką.
W ubiegłorocznej edycji konkursu o grant badawczy w wysokości 50 tys. zł oraz o nagrody finansowe dla najlepszych prac doktorskich rywalizowali pracownicy naukowi, doktoranci i studenci Politechniki Gdańskiej. Tematyka prac konkursowych dotyczyła energetyki w zakresie działania Grupy ENERGA. Szansę na wygraną mieli autorzy prac o technicznych i ekonomicznych problemach wytwarzania energii, jej przesyłu, dystrybucji czy obrotu energią elektryczną.
– Kapituła konkursowa brała pod uwagę przede wszystkim podejście do zaawansowanych technologii inżynierii środowiska, budowy maszyn i materiałów, które będzie można zastosować w gospodarce. Te aspekty są dla nas obecnie najważniejsze – w strategii rozwoju naszej firmy stawiamy na nowoczesność i efektywność energetyczną – wyjaśnia Marcin Szpak, Dyrektor Centrum Inwestycji ENERGA SA.
Laureatów wyłoniono i nagrodzono w styczniu tego roku. Kolejna edycja konkursu już po wakacjach. Tym razem do udziału ENERGA zaprosi doktorantów ze wszystkich uczelni zlokalizowanych na obszarze działania Grupy.